اگر به دیابت مبتلا هستید حتما کلسترول خود را کنترل کنید

19نوامبر 2018- برای افراد مبتلا به دیابت، قند خون تنها اندازه گیری مهمی نیست که باید انجام دهند.دستورالعمل های جدید کلسترول نشان می دهد که بزرگسالان بالغ مبتلا به دیابت یا پیش دیابت، همچنین باید کلسترول خود را مدیریت کنند.
دستورالعمل بهداشتی منتشر شده در اوایل ماه جاری در کنفرانس علمی انجمن قلب آمریکا، به پزشکان توصیه می کند که داروهای کاهش دهنده ی کلسترول به نام استاتین ها را برای افراد مبتلا به دیابت که سن آنها بین 40 تا 75 سال است، تجویز کنند. در این دستورالعمل ها همچنین توصیه های ویژه ای برای افراد مبتلا به دیابت، بر اساس سن و سایر عوامل خطر ارائه شده است.

 واقعیت از لحاظ علمی روشن است، اما بسیاری از مردم از این ارتباط آگاهی کافی ندارند: بزرگسالان میانسال مبتلا به دیابت معمولا در معرض خطر متوسط ​​تا شدید بیماریهای قلبی عروقی قرار می گیرند.
دکتر Scott Grundy، رئیس کمیته ی تدوین این دستورالعمل و استاد پزشکی داخلی مرکز پزشکی دانشگاه Texas Southwestern گفت: این موضوع جدید نیست اما مهم است. اگر دیابت دارید، باید کلسترول خود را کنترل کنید.
در طول 20 سال گذشته، تعداد بزرگسالانی که به دیابت مبتلا شده اند، بیش از سه برابر افزایش یافته است که با افزایش جمعیت سالخورده ، اضافه وزن و چاقی مرتبط است.
عوامل خطر موثق برای بیماری های قلبی، عبارتند از سیگار کشیدن، فشار خون بالا و قند خون بالا، امادر دستورالعمل های جدید کلسترول، به "عوامل افزایش دهنده ی خطر" مانند سابقه خانوادگی، بیماری مزمن کلیوی و سندرم متابولیک اشاره شده است. سندرم متابولیک به مجموعه ای از حداقل سه مورد تشخیص از موارد: فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی بیش از حد در دور کمر و میزان کلسترول غیرطبیعی، اطلاق می شود.
برای تصور بهتر از ارتباط کلسترول با بیماری های قلبی و عروقی می توان از آیتم های روزمره مانند شیلنگ باغ برای توضیح مسئله به بیماران استفاده کرد این که چگونه چربی های موم مانند کلسترول در طول سالها با تجمع در دیواره ی عروق خونی (شیلنگ) منجر به تنگ شدن یا مسدود شدن عروق در داخل بدن می شوند.
اگر بخواهیم از شلینگ جرم گرفته، همان مقدار آب را دریافت کنیم باید فشار آب را افزایش دهیم و برای افزایش عبور جریان خون از میان عروق تنگ شده، قلب شما باید پمپاژ سخت تری را انجام دهد که بمرور زمان موجب نارسایی قلبی و پارگی عروق می شود.
در حالی که در دستورالعمل جدید کلسترول تاکید شده است پزشکان باید با بیماران مبتلا به دیابت در مورد خطراتی که قلب و عروق آنها را تهدید می کند، شیوه زندگی و نیاز احتمالی آنها به استاتین صحبت کنند، همچنین باید مطمئن شوند که بیمارانی که تحت درمان با داروهستند، حاضر به تلاش برای رعایت یک رژیم غذایی خوب و انجام ورزش و تغییر همه ی عادات بد خود هستند؟ در حقیقت حتی با مصرف داروهای کاهنده ی کلسترول، باز هم برای کاهش خطرات قلبی عروقی، این تغییرات برای بسیاری از افراد ضروری است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-11-diabetes-cholesterol.html